ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Baltazar Kłosowski „Balthus”
powiedział: „sztuka jest wolnością, bez wolności nie ma sztuki”. Cytat ten w
jednoznaczny sposób pokazuje granicę między młodym artystą a jego mentorem. Wydaje
mi się, że nauczanie musi uczniowi dawać szansę podejmowania decyzji, a te mogą
się objawić dzięki mojemu przyzwoleniu. W mojej pracy dydaktycznej staram się
być otwarty na wszelkie zainteresowania młodego artysty. Nauczanie traktuję
jako dialog. Oglądając realizację ucznia staram się nawiązać rozmowę, podczas
której dowiem się o założeniach jakie obrał w swojej pracy. Staram się aby
rysunek, czy też inna realizacja miały szansę być przedmiotem dyskusji
wszystkich członków pracowni. Młodzi artyści uczą
się rozmawiać o sztuce, pojawiają się refleksje dotyczące realizacji jakie powstają w trakcie zajęć i poza nimi. Daje to
możliwość zbudowania wzajemnego zaufania pomiędzy uczestnikami zajęć. Pracownia jest więc
wspólnotą, grupą wsparcia, która kreując bezpieczną przestrzeń daje poczucie
wolności członkom pracowni.
Staram się pracować indywidualnie z każdym
uczniem. Nie chodzi przecież o to, abym podawał gotowe recepty rozwiązania
problemu jaki zaistniał podczas procesu, tylko aby uczeń sam umiał wykreować
własną przestrzeń
w jakiej będzie się poruszał, a ta wcale nie musi określać się w moich zainteresowaniach jakie zawierają się mojej pracy artystycznej. Dlatego wchodząc w rolę nauczyciela przestaję być artystą.
w jakiej będzie się poruszał, a ta wcale nie musi określać się w moich zainteresowaniach jakie zawierają się mojej pracy artystycznej. Dlatego wchodząc w rolę nauczyciela przestaję być artystą.
Praca w pracowni odbywa się dwutorowo. Stwarzam
sytuacje – martwe natury, sytuacje z modelem. Które stając się ideą rysunku
mają prowokować młodego twórcę do własnej interpretacji tematu. Podczas tych ćwiczeń
staram się być pomocny w rozwiązywaniu problemów jakie pojawiają się w procesie
pracy. Dyskutując o realizacji, jej charakterze środkach użytych w rysunku, i
idei jaką stwarza uczeń. Drugi rodzaj realizacji do jakich namawiam ,
to prace wywodzące się z tematów dowolnych. Każdy uczestnik zajęć jest zobligowany do prowadzenia
własnego projektu badawczego, który realizuje w swobodnych zapisach szkicowych.
Na ich podstawie realizowane są prace z całego semestru, lub z całego roku w
zależności od ilości materiałów jakie uczeń zebrał w trakcie ograniczonej
czasowo fazy szkicowej .
Rozmawiając z uczniem dzielę się swoimi
refleksjami na temat jego pracy. Staję się odbiorcą dzieląc się własnymi
spostrzeżeniami, mówiąc o wartościach, które zwracają moją uwagę.
Ponadto uważam ze obraz jest
lustrem twórcy. Dlatego też zależy mi na tym aby uczeń poprzez pracę nad
obrazem rozpoznawał siebie w otaczającym nas świecie. Dlatego też staram się
prowokować młodego artystę moimi pytaniami, mogą one zaprocentować jego odkryciom, które
później stają się przedmiotem naszej indywidualnej dyskusji.
Można by więc stwierdzić, że
proces dydaktyczny kreuje się w zależności od potrzeb i wrażliwości uczestnika
zajęć. Dlatego też uważam, że bardzo ważnym faktem są prace powstające poza
pracownią. Uczeń wówczas jest zobowiązany do podejmowania własnych decyzji na
własne ryzyko i bierze odpowiedzialność za swoją pracę. Poprzez taką praktykę
ujawnia się tożsamość, indywidualność, subiektywność przeżycie. Forma
plastyczna ma wówczas szanse ujawnić się prawdziwie to ona przecież ma być końcowym
kształtem naszej współpracy. Nie sposób jednak zapomnieć lub odwrócić się
plecami od tradycji , ponieważ jest ona naszą wiedzą. Bez niej wystawiamy się
na śmieszność. Dlatego też nasze rozmowy odnoszą się do wartości klasycznych,
ponadczasowych. Nie znaczy to, że nie możemy im zaprzeczać. MOŻEMY. Jednakże należy to czynić z pełną świadomością decyzji, świadomością celu
jaki chcemy w ten sposób osiągnąć.
PROWADZĄCY ZAJĘCIA
MACIEJ PRZYBYLSKI
Urodzony w 1972 roku w Poznaniu. W 1994 rozpoczął studia w PWSSP ( dzisiejsza ASP) w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. W roku 1999 obronił dyplom w zakresie grafiki warsztatowej u prof. Tadeusza Jackowskiego i rysunku u prof. Bogdana Wojtasiaka. W tym samym roku został zatrudniony na stanowisku asystenta w I Pracowni Rysunku u Prof. Jacka Strzeleckiego. W 2007 roku uzyskał stopień Doktora Sztuki.W roku 2008 współtworzył program Podyplomowego Studium Arteterapii na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. W latach 2009-2011 realizował niniejszy program. W 2013 roku uzyskał stopień Doktora Habilitowanego na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie aktualnie pracuje na stanowisku profesora ndzw.UAP. Swoje prace prezentuje na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz